начало

Съдът премахна такси за адвокати на Столичната община – препятстват правото на защита Съдът премахна такси за адвокати на Столичната община – препятстват правото на защита

Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Дискусии и казуси в областта на административното право и процес
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот dino6506 » 28 Сеп 2008, 02:52

АПК - Чл. 15. (1) Страни в административния процес могат да бъдат административният орган, прокурорът и всеки гражданин или организация, чиито права, свободи или законни интереси са или биха били засегнати от административния акт или от съдебното решение или за които те биха породили права или задължения................
..................и никъде в закона не се казва "....правен интерес от оспорване на АА имат само страните в производството по издаването му ...."
във Вашия случай може би ,все пак, следва да се заведе и едно установително искче , в хода на което ... възражение за нищожност ... е хайде не е чак толкова скучно :?
dino6506
Потребител
 
Мнения: 301
Регистриран на: 13 Ное 2007, 00:11

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот ivan33 » 01 Дек 2008, 01:18

До болка позната история -нищожни решения на ОбПК и отказ на съда да ги види ; последвалото ги незаконно/чл. 32 ал.1 т.5 от ЗТСУ / изменение на плановете с цел отреждане парцели за незаконните / извършени върху чужди имоти, без проведена процедура по отчуждаване /строежи на общините и държавата; недопускане на доказателства за тези престъпления .Защото ако такива се допуснат лъсва най -гнусната имотна измама - тази на българската държава срещу нейните граждани.
Това е повсеместно явление. Няма нищо повече в тая държава от нищожни актове на ПК , с които се предизвика делба на имоти , неправомерно /без акт за отчуждаване/иззети от техните собственици и вкарани в регулация още по време на действие на ЗПИНМ. И повече от 10 години незаконно и чрез измама се изменят плановете с цел за сметка на части от бившите имоти да се отредят в проектите за изменение парцели за тези строежи, защото същите няма как да са законни , ако за тях е нямало отреждане , като акт с учредяващо значение ! Ето защо детската площадка не е актувана като общинска-защото е незаконна ! Бившите собственици не са били обезщетени и имотът им не се счита за отчужден . Или съгласно НДИ всички законно придобити имоти държавата в месечен сраок е била длъжна зада актува. Но явно този е незаконен
ivan33
Потребител
 
Мнения: 158
Регистриран на: 13 Дек 2006, 20:35

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот ivan33 » 01 Дек 2008, 02:48

До болка позната история -нищожни решения на ОбПК и отказ на съда да ги види ; последвалото ги незаконно/чл. 32 ал.1 т.5 от ЗТСУ / изменение на плановете с цел отреждане парцели за незаконните / извършени върху чужди имоти, без проведена процедура по отчуждаване /строежи на общините и държавата; недопускане на доказателства за тези престъпления .Защото ако такива се допуснат лъсва най -гнусната имотна измама - тази на българската държава срещу нейните граждани.
Това е повсеместно явление. Няма нищо повече в тая държава от нищожни актове на ПК , с които се предизвика делба на имоти , неправомерно /без акт за отчуждаване/иззети от техните собственици и вкарани в регулация още по време на действие на ЗПИНМ. И повече от 10 години незаконно и чрез измама се изменят плановете с цел за сметка на части от бившите имоти да се отредят в проектите за изменение парцели за тези строежи, защото същите няма как да са законни , ако за тях е нямало отреждане , като акт с учредяващо значение ! Ето защо детската площадка не е актувана като общинска-защото е незаконна ! Бившите собственици не са били обезщетени и имотът им не се счита за отчужден . Или съгласно НДИ всички законно придобити имоти държавата в месечен сраок е била длъжна зада актува. Но явно този е незаконен
ivan33
Потребител
 
Мнения: 158
Регистриран на: 13 Дек 2006, 20:35

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот ivan33 » 01 Дек 2008, 03:52

Решението на ПК е нищожно , защото видно от описанието имотът попада в Ж.К ,щом има блокове и свободни /озеленени /площи , т.с. и детски площадки.И към момента на влизане на ЗСПЗЗ същият е бил в регулация. Тоест не е бил просто неурегулирано дворно място , намиращо се в стр. граници /чл. 10 ал.7 от ЗСПЗЗ/. А В РЕГУЛАЦИЯ И ЗА НЕГО Е БИЛ ОТРЕДЕН ПАРЦЕЛ ЗА ЖК. Планът обаче не е бил приложен. Собствениците не са били обезщетени и значи имотите не се считат зза отчуждени. Налице е незавършена процедура по отчуждаване.Държавата е строила върху чужди имоти, без да ги отчужди- тоест неправомерно иззети имоти /чл2 от ЗВСОНИ/ и затова не ги е актувала като държавни. До 96г. е имало възможност да обезщети собствениците на застроени имоти или да отмени отчуждаването и възстанови незастроените. Но органа по реституция не бе ПК.
Имоти в регулация се възстановяват от ПК по чл. 11 от ППЗСПЗЗ, който обаче е бил отменен в 1993г. Но имоти , които са били вкл. в ТКЗС и след 1991г. са вкл. в регулация.Значи ПК в 1993г не е била компетентна да възстановява такива имоти , нито да определя техните граници. Тези граници на имоти в регулация или по -точно на отредения за тях парцел /очевидно за КЖЗ / се определят от самия регул. план. А тези имоти са били вкл. в регулация още при действието на ЗТСУ или ЗПИНМ. чл. 11 е нов от 1995г. , но пак повтарям -важи за имоти , които са били в ТКЗС. Тези , които не са били в ТКЗС са неправомерно иззети и се възстановяват по реда на чл.2 от ЗВСОНИ по право и без адм. процедура по ЗСПЗЗ.
Мисля , че нищожността може да се прогласи и в негаторен иск по чл. 109 ЗС.
ivan33
Потребител
 
Мнения: 158
Регистриран на: 13 Дек 2006, 20:35

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот dino6506 » 09 Мар 2009, 01:36

дано не получите отговор накрая , че имате правен интерес от исканото от Вас прогласяване на нищожност , само в рамките на възражение по съществуващ спор за собственост ... по линията на инцидентен контрол за законност на административните актове , който Съда упражнявал... - при мен се получи ...веднъж ... друг път пък сработи възражението :?
dino6506
Потребител
 
Мнения: 301
Регистриран на: 13 Ное 2007, 00:11

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот dino6506 » 08 Май 2009, 00:17

сега се чу /от Съд/че и в основния спор не можело да се "одумва" решение на ОСЗГ - имало разлика между процесуалноправна и материалноправно легитимация и т.н./правния интерес го подминаваме.../ - бе изобщо трудна работа - да накараш Съд да изобличи некадърноста и арогантната безконтролна "дейност" на тези "юрисдикции" - нищо че си имаме и тълкувателно рашание на ВКС - за пределите на инцидентния контрол за законност на съда над административните актове/от този тип/ - бе уж трябвало не само в мотивите но и в диспозтива ... щото били вземани в производство по което не сме били страна и не сме имали възможност да възразим при постановяването им.... не само по възражение за нищожност, но и по възражение за материална незаконосъобразност на акта за реституция трябвало .... е ... би трябвало :?
dino6506
Потребител
 
Мнения: 301
Регистриран на: 13 Ное 2007, 00:11

Re: Прогласяване нищожност АА–II (практически) ???

Мнениеот ivan33 » 17 Юни 2010, 20:32

ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ № 31 ОТ 06.02.1985 Г. ПО ГР. Д. № 10/1984 Г., ОСГК
Публикувано: Сборник постановления и тълкувателни решения на ВС на РБ по граждански дела 1953-1991, стр. 187, пор. № 65

ОСНОВАНИЯТ НА ЧЛ. 109, АЛ. 1 ЗС ИСК СРЕЩУ СЪСОБСТВЕНИК НА НЕДВИЖИМ ИМОТ ИЛИ СОБСТВЕНИК НА СЪСЕДЕН ИМОТ ЗА ПРЕКРАТЯВАНЕ НА СЪЗДАВАЩО ПРЕЧКИ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА СЪСОБСТВЕНИЯ ИЛИ СЪСЕДНИЯ ИМОТ НЕОСНОВАТЕЛНО ДЕЙСТВИЕ, СЪСТАВЛЯВАЩО СТРОЕЖ, ИЗГРАДЕН ПРИ ОТКЛОНЕНИЕ ОТ РАЗРЕШЕНИЕТО ЗА СТРОЕЖ И ОТ ДРУГИТЕ СТРОИТЕЛНИ КНИЖА ИЛИ В НАРУШЕНИЕ НА ДЕЙСТВАЩИ РАЗПОРЕДБИ Е ДОПУСТИМ.
СЪДИЛИЩАТА СА КОМПЕТЕНТНИ ДА РАЗРЕШАВАТ СПОРА ДАЛИ НАПРАВЕНИЯТ БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕ ИЛИ В ОТКЛОНЕНИЕ НА РАЗРЕШЕНИЕТО И НА ДРУГИ СТРОИТЕЛНИ КНИЖА СТРОЕЖ ПОДЛЕЖИ НА ПРЕМАХВАНЕ
Чл. 109 ЗС
Чл. 160 ЗТСУ
Председателят на Върховния съд е предложил на основание чл. 212 ГПК Върховният съд, ОСГК, да издаде тълкувателно решение по следните въпроси, противоречиво разрешавани, включително и от състави на Върховния съд, а именно:
1. Допустим ли е искът по чл. 109 ЗС срещу съсобственик на недвижим имот или срещу съсобственик на съседен имот за прекратяване на неоснователно действие, извършено чрез строеж, изграден в отклонение на издаденото разрешение и на други строителни книжа или в нарушение на действащи разпоредби, което действие осуетява или ограничава възможността на ищеца той да упражнява и ползва своето право на собственост.
2. Компетентни ли са съдилищата да разрешават спора дали направеният строеж без разрешение или в отклонение на разрешението и на други книжа подлежи на премахване или разрешаването на такъв спор е от компетентността на специализираните технически органи на държавно управление съгласно чл. 160 ЗТСУ.
Върховният съд, Общо събрание на гражданската колегия, за да постанови исканото тълкувателно решение, както и за да се произнесе за отмяната по реда на надзора на посочените в предложението решения, съобрази следното:
Законът предоставя на собственика определени правомощия. Основните са владението, ползването и разпореждането.
Доколкото не произтичат от разпоредбите на закона ограничения, собственикът може да ползва обекта на правото на собственост лично или чрез трето лице, може да извлича и придобива плодовете - естествени и граждански, да упражнява владението - лично или чрез трето лице, както и да извършва действия на разпореждане с правото си на собственост.
Материалният закон определя основанията за придобиване на правото на собственост и правомощията на собственика, чрез които то се реализира. Едно от тях е правото на иск като средство за правна защита. Редът, способите, средствата и пътят за неговото осъществяване, включително и чрез принудителното изпълнение, се определят от процесуалните разпоредби.
Собственикът може да иска признаването и зачитането на правото му на собственост от всички правни субекти, както и да се въздържат от действия и посегателства. На тези цели е предназначен да служи специфичният, уреден от чл. 109, ал. 1 ЗС т. нар. негаторен иск.
Защитата на собствеността е предоставена чрез този иск. При упражняването му той трябва да докаже правото си на собственост и редом с него обстоятелствата (основанията), които са предизвикали потърсената съдебна защита и намеса.
Искът, основан на чл. 109, ал. 1 ЗС, предоставя правна защита на правото на собственост срещу всяко пряко и/или косвено неоснователно въздействие, посегателство или вредно отражение над обекта на правото на собственост, което може и да не накърнява владението, но ограничава, смущава и пречи на допустимото пълноценно ползване на вещта (имота) според нейното предназначение, отдадено от собственика й. Основание за защита чрез иска се поражда и само при състояние, от които възникват заплашване и опасност от вредно и смущаващо въздействие, което произтича от упражняване на правомощия, но които обективно пречат и/или ограничават тези на потърсилия правна защита. Функцията на иска е да отрече във всички тези и други аналогични случаи неправомерността и да предотврати неоснователните действия, поведение и състояние, както и премахване на последиците от тях.
Искът може да се упражни срещу всяко лице, което проявява неоснователните ограничаващи правото на собственост въздействия. Това лице може да е странично, например собственик на съседен имот, но може да е и съсобственик, ако при упражняването на своите права създава ограничения, смущения или заплашване на правото на съсобственика си.
От изложеното следва, че обхватът на иска и ефектът от него, когато е основателен, са твърде широки. При упражняването му ищецът постига не само отричане на основанието за въздействие над неговия имот. Той може да постигне и премахване на източника на въздействието чрез съдебната принуда, за да възстанови състоянието на имота такова, каквото то е било преди нарушението. Затова, ако източникът на неоснователното въздействие е строеж в съседен имот, извършен от собственика му или от трето лице, както и когато е строеж, извършен в съсобствения имот от съсобственик или от трето лице, заинтересованият може да иска и премахването на строежа, за да бъде прекратено неоснователно създаденото състояние.
Прекратяването на това състояние чрез премахването на строежа, който смущава и/или ограничава правото на собственост (съсобственост) е предпоставено обаче от недопустимост и нетърпимост на същия изобщо или в състоянието, в което е извършен. Съгласно чл. 55 ЗТСУ строежи могат да се извършват само ако са разрешени, според закона и разпоредбите на неговото приложение. Разрешенията се издават на определените от тези разпоредби лица по установен ред и конкретно за съответната постройка - по вид, размери, обем, етажност, месторазположение, отстояние и пр.
Разрешението за строеж е административен акт. С оглед на това негово значение поражда правни последици за лицата, до които се отнася, и за създадените и произтичащи от него правомощия, но същевременно подлежи на зачитане и от всички правни субекти. Фактът на неговото издаване предполага, че са били спазени изискванията и условията за издаването му, необходими за неговата валидност, като административен акт, а освен това, че произтичащите правомощия са правомерни, че съответстват на повелителните разпоредби на закона. Затова административният акт, който е разрешение за строеж, трябва да се изпълнява от лицето, на което е разрешено строителството, ограничително и подлежи на зачитане от собствениците на съседните имоти и от съсобственика, а строежът, извършен въз основа на него, следва да се счита, че е законен.
В случаите на извършен строеж без разрешение или в отклонение на издаденото разрешение и/или на други строителни книжа заинтересованият собственик (съсобственик) не е длъжен да търпи и понася ограниченията, които произтичат за неговото право на собственост от създаденото състояние, когато то е нетърпимо според закона.
При нетърпимост на същото всяко отклонение от разрешението или строителните книжа следва да се счита за съществено в случаите, когато се нарушават техническите, технологическите, санитарно-хигиенните, противопожарните и архитектурно-градоустройствени изисквания за строежа, действащите застроителни планове и техническите нормативи, по които следва да се осъществи строежът. Следва да се приравни към липсата на разрешение за строеж случаят, когато издаденото разрешително е нищожно като административен акт. То ще бъде такова, когато е в непримиримо и нетърпимо несъответствие на материалния закон и на административно-процесуалните разпоредби, които е било необходимо да бъдат спазени, за да породи действието си, както и когато изцяло е лишено от законно основание.
Негаторният иск по начало не е предназначен да дава защита срещу административни актове и действия на държавни органи. Защитата срещу неправилните административни актове е уредена от закона по друг начин и с особени средства - конкретно и общо. Затова не е допустимо чрез негаторния иск да се отменят архитектурният (работният) проект, строителният протокол и други строителни книжа, както и разрешителното за строеж, което е меродавният за законността на строежа административен акт. Но всичките установяват и определят само техническата възможност и/или благоустройствената допустимост на строежа в съответния му вид от гледище на обществения интерес. Те не установяват, а и не могат да установяват дали подлежащите на осъществяване въз основа на тях права принадлежат само на адресата на разрешението и че не се засягат права, които са чужди. Аналогично е положението и при косвено въздействие над правото на собственост на съседен имот. Ето защо, ако по стечение на обстоятелствата тези положения не са били известни на органа на държавно управление, който е бил компетентен да издаде и е издал разрешението, засегнатият носител (притежател) на правото на собственост не е лишен и не може да бъде лишен от правна защита на своето неоснователно засегнато право и чрез негаторния иск, уреден с разпоредбата на чл. 109, ал. 1 ЗС. Не е изключена правната му защита чрез този иск и когато въпреки наличието на съответните административни актове за извършването на строежа те съдържат такива пороци, заради които подлежат на квалификация като нищожни административни актове, т.е. като негодни да обвържат с подчиненост и задължение когото и да е. При констатацията на основания, които окачествяват административния акт като нищожен и затова ищецът по негаторния иск не следва да се счита обвързан от този акт, съдът прави само констатация на пороците и провъзгласява акта заради тях за нищожен, а не се произнася въздействащо върху самия акт. С решението актът нито се отменява, нито се изменява, но съдът е длъжен да го прецени преюдициално дали той подлежи на съобразяване и на прилагане или не следва да бъде зачетен, тъй като е нищожен. Този предварителен въпрос е необходима предпоставка за правилното разрешаване на делото по предявения вещен иск. Затова съдът е длъжен да извърши и такава проверка, за да постанови правилно решение, защото той има пленарна правораздавателна компетентност. В тези случаи преценката на акта не се върши, за да бъде потвърден, когато е правилен, или за да бъде отменен и изменен, когато е засегнат от един или друг порок.
С оглед на тези положения негаторният иск за отричане и за премахване на всяко неоснователно действие, въздействие и състояние, което пречи на собственика, смущава и ограничава по друг начин неговото право и правомощията и/или ги застрашава, е допустим като средство за защита на правото за собственост, вкл. и при извършване на строеж в съсобствен или съседен имот, и може да бъде предявен пред съда. Предявяването му не е изключено от разпоредбата на чл. 160 ЗТСУ и правораздавателната компетентност на съда не е отречена. Посочените в чл. 160 ЗТСУ контролни органи и други органи на държавно управление издават констативните и санкционните актове и предписания за премахване на съответните строежи с оглед на обществения интерес и заради допуснатото неподчинение на установения от закона ред за извършване на строеж. Но чл. 160 ЗТСУ не създава юрисдикционни правомощия на тези органи те да се произнесат дали е нарушено чуждо право на собственост, кому и до колко е нарушено правото на собственост чрез незаконен строеж и чрез отклоненията според одобрението на строежа. Освен това констативните актове и предписанията за премахване на незаконния строеж според тяхната същност не са годни актове да разрешават спор в тези насоки със сила на пресъдено нещо между заинтересованото лице и нарушителя. Заинтересованият собственик (съсобственик) не може да се позовава на тях, за да взисква принудително изпълнение за отстраняване на нарушението, проявено спрямо него. Такава възможност той има само посредством принудителното изпълнение на влязло в сила решение, постановено от съд или друг компетентен правораздавателен (юрисдикционен) орган, каквито функции нямат органите, посочени в чл. 160 ЗТСУ.
При тези положения следва да се възприеме, че с оглед на произтичащите от чл. 160 ЗТСУ констативни, предписващи и наказателно-административни правомощия за посочените в него органи правото на иск за защита на собствеността пред съда в случаите по чл. 109, ал. 1 ЗС не е отнето на собственика и на съсобственика при незаконен строеж в съседен или съсобствен имот, както и в случаите на отклонения от разрешението за строеж и другите строителни книжа. При предявен иск от собственик или съсобственик съдът е длъжен да приеме исковата молба, да разгледа същата по същество и да произнесе решение за разрешаване на спора със силата на пресъдено нещо между страните. При разрешаването му следва да се съобразяват и констатациите на техническите органи, както и да се преценяват тяхната действителност и обвързващо значение, включително и по отношение на потърсилия правната защита чрез иска.
ivan33
Потребител
 
Мнения: 158
Регистриран на: 13 Дек 2006, 20:35

Предишна

Назад към Административно право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 31 госта


cron